Thursday, April 22, 2010

ZAID IBRAHIM: "SEMUA AGAMA ADALAH SAMA" [PLURALISME]

. Thursday, April 22, 2010

Anwar, dalam kempen ceramahnya di Hulu Selangor seringkali mengatakan beliau bangga dengan tindakan bekas menteri itu yang kononnya meletak jawatan sebagai Menteri akibat tidak berpuas hati dengan penahanan pemimpin pembangkang dibawah ISA pada tahun lepas.

Punca perletakan jawatan Zaid yang sebenarnya adalah kerana beliau malu kerana gagal mendapat pencalonan yang cukup daripada cawangan-cawangan UMNO di Bahagian Kota Bharu bagi membolehkan beliau bertanding jawatan Ketua Umno Bahagian Kota Bharu.

Kebetulan ada isu penahanan ISA pada masa itu, maka Zaid mengambil kesempatan itu untuk menggunakan alasan tersebut. Amat memalukan bagi seorang yang kononnya hebat dan berada di kedudukan yang tinggi meletak jawatan kerana Teresa Kok ditahan di bawah ISA. Carilah alasan yang logik sikit.



Orang-orang Kota Bharu tahu siapa Zaid. Beliau adalah seorang kaki botol. Daripada dulu sehingga sekarang beliau adalah peminum arak tegar. Pernah sekali semasa beliau memegang jawatan dalam Badan Perhubungan Umno Kelantan dan mengadakan mesyuarat di kediaman beliau dengan bangganya beliau menunjukan satu peti khas koleksi arak-arak beliau kepada mereka yang datang bermesyuarat di kediaman beliau. Inilah salah satu faktor beliau gagal mendapat pencalonan yang cukup untuk bertanding jawatan Ketua Bahagian Kota Bharu.

Difahamkan yang beliau bukan seorang yang percaya kepada agama dan mempunyai kuda untuk tujuan berlumba bagi perjudian lumba kuda. Selepas dipecat daripada UMNO, maka beliau dengan bangganya menghentam dasar-dasar Kerajaan dalam membantu Bumiputra termasuk dasar DEB.

Pada tahun 2002 Zaid juga pernah menimbulkan konstrovesi dengan PAS,apabila menyaman Kerajaan Kelantan kerana ingin melaksanakan Hukum Hudud. Klik Sini, Sini dan Sini. Jika selama ini PAS sering menuduh orang-orang UMNO jahat,menentang hudud dan sebagainya, maka yang jahat itu telah pun terkeluar dan menjadi rakan kepada PAS sekarang. 

PAS sendiri menuduh Zaid Ibrahim seorang yang pluralisme dan terlibat dalam aktiviti penerbitan buku yang menentang agama Islam. Konsep pluralisme ialah konsep kesamaan dalam kepelbagaian agama. Konsep ini menekankan bahawa Semua agama sama. Semuanya menuju jalan kebenaran. Jadi, Islam bukan yang paling benar.

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 
Namablogkamu is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com | Distributed by Deluxe Templates